Objavljeno: , Kategorija: Tek, Vadba

Kako mrzlo je premrzlo?

Piše: Uroš Kožar

Mraz lahko poveča tveganje za nastanek poškodb. Ker so naši mehanizmi uravnavanja stalne telesne temperature v vročini bolj učinkoviti kot v mrazu, se pozimi odenemo v oblačila, ki nas toplotno izolirajo in zmanjšajo toplotne izgube.

POŠKODBE V MRAZU

Uravnavanje stalne telesne temperature je odvisno od produkcije in porabe toplote. Ko izguba toplote prevlada nad produkcijo, se temperatura telesnega jedra in okončin zmanjša. To pa lahko vodi v hipotermijo ali poškodbe tkiv na periferiji. O hipotermiji govorimo, ko centralna telesna temperatura pade pod 35°C. Telo nas na podhladitev opozori z drgetanjem, če pa se padanje temperature nadaljuje, lahko pride tudi do resnejših simptomov in motenj srčnega ritma. Poškodbe perifernih tkiv zaradi mraza lahko razdelimo na ozebline in omrzline. Prve, ozebline, natanejo pri daljši izpostavljenosti temperaturam nad lediščem, po navadi v kombinaciji z vlago. Na drugi strani lahko do omrzlin pride pri relativno kratkotrajni izpostavljenosti temperaturam pod lediščem. Najbolj so na udaru izpostavljeni deli telesa: nos, ušesa, lica ter prsti na nogah in rokah.

Individualni odziv na mraz in tveganje za nastanek poškodb

Laboratorijske študije kažejo, da se fiziološki odziv za ohranjanje stalne telesne temperature pri posameznikih razlikuje glede na antropometrične lastnosti, spol in telesno pripravljenost. Ljudje telesno temperaturo izgubljamo glede na telesno površino, zato so večji posamezniki bolj na udaru izgube toplote kot manjši – zaradi večje telesne površine. Vendar slika ni črno-bela. Večji posamezniki imajo po navadi tudi večjo telesno maso in večja telesna masa bolje zadržuje telesno toploto. Če pogledamo še naprej, vsa telesna tkiva zagotavljajo izolacijo in najboljši izolator med vsemi je maščobno tkivo. Tako imajo posamezniki z večjo maščobno maso boljšo izolacijo in manjše izgube telesne toplote. Razlike med spoloma niso velike in jih pripisujemo predvsem že zgoraj omenjenim antropometričnim značilnostim.

TELESNA AKTIVNOST V MRAZU

Občutek temperature pri različni hitrosti vetra.

Najpomembnejša značilnost vadbe v mrazu je termogeneza – nastajanje toplote in povečan periferni pretok krvi. Termogeneza nam v boju z izgubo toplote pomaga, povečan pretok krvi v aktivnih mišicah na periferiji pa izgube še poveča. Zato je pomembno, da v mrazu pred izgubo toplote zaščitimo predvsem roke, noge in glavo. Termogeneza je med telesno aktivnostjo po navadi zadostna, da nadomesti izgubo toplote tudi zaradi hudega mraza, če je ta izvajana na zraku. Na drugi strani lahko plavanje v vodi s temperaturo 16°C povzroči padec telesne temperature in hipotermijo že zelo kmalu in je za nas veliko bolj nevarno okolje kot mrzel zrak.

Veter lahko pospeši izgubljanje toplote in poveča občutek mraza. WCT (Wind Chill Temerature) indeks (slika) kaže razmerje med hitrostjo vetra in temperaturo ozračja. Ta indeks napoveduje tveganje za nastanek omrzlin in napoveduje tudi časovni okvir. Potrebno je biti pozoren, da je indeks omrzlin izpostavljenih delov obraza napovedan na sedentarnem človeku, zato so vrednosti za oceno omrzlin pri telesni aktivnosti precenjene! Če pogledamo celotno sliko, vidimo, da je tveganje za nastanek omrzlin manjše kot 5%, ko je temperatura ozračja višja kot -15°C.

Torej, kako mrzlo je torej premrzlo za telesno aktivnost na prostem? John William Castellani pravi, da so največja nevarnost omrzline, ki se lahko pojavijo pri temperaturah pod -18°C. Za zdrave ljudi velja, da zaradi mraza ne bodo poškodovali svojih mišic in dihalnega sistema, tudi če vadijo pri teh pogojih, dokler bo intezivnost vadbe nizka in trajanje ne predolgo.

Tisti, ki se ne bojite prihajajočih zimskih temperatur in ki uživate v rekreaciji zunaj štirih sten tudi pod ničlo, se nam lahko pridružite pri zimski tekaški vadbi, kjer v kombinaciji tekaških druženj in spremljevalnega splošnega treninga moči skrbimo za ohranjanje tekaške kondicije tudi tekom zime.

Za brezplačen preizkus vadbe nam pišite na info@kinvital.si ali pokličite na 031 893 284 (Luka).

POVZETO PO: Castellani, J.W. in Young, A.J. (2012). Health and performance challenges during sports training and competition in cold weather. British journal of sports medicine, 46(11), 788-791.