Objavljeno: , Kategorija: Življenjski slog

Nevarnost novoletnih zaobljub

Piše: Črt Korošec

Preden sem napisal tale članek, sem čakal, da pride leto 2015. Po novem letu sem počakal raje še nekaj dni. V tem članku pišem o zaobljubah, tokrat predvsem o tistih novoletnih. Nisem zloben in vsakemu želim uspeha v življenju, vendar tokrat upam, da zdaj ko se lotevaš branja tega članka, imaš za sabo že propadlo novoletno zaobljubo za leto 2015.

Zakaj? Izključno samo zato, ker boš morda s svežo rano nezadovoljstva nad že propadlo zaobljubo lažje absorbiral bistvo razmišljanja, ki sledi.

Že od nekdaj mi novoletne zaobljube niso bile privlačne. Nikoli nisem pravzaprav razumel zakaj, enostavno sem čutil, da nekaj pri celotnem običaju novoletnih zaobljub ni logično. Zdaj vem, kaj me je morda že v otroštvu motilo, ker o teh stvareh zavestno razmišljam in imam tudi sam izkušnje z uresničenimi in prevečkrat propadlimi zaobljubami. Le da moje zaobljube nikoli niso bile novoletne ampak sprotne.

Nevaren neuspeh

Zakaj se sploh zaobljubimo k nečemu? To vsi vemo. Ker bi radi spremenili nekaj v našem življenju, kar nas moti in nam povzroča stres, bolezen, nejevoljo. Radi bi storili korak naprej proti osebni sreči in samouresničevanju.

Dobro, namen zaobljub imamo zdaj razčiščen. Tu je vse lepo in prav. Tukaj mi je vse logično in me nič ne moti. Tisto, kar me moti, se skriva v spodnjem sosledju dogodkov.

– Nezadovoljstvo
– Želja po zadovoljstvu
– Ideja o rešitvi nezadovoljstva – zaobljuba (1 urna telesna aktivnost 3x na teden.)
– Izvajanje ideje (3x na teden plavam v bazenu.)
– Pomanjkanje discipline in motivacije (Namesto 3x na teden plavam le še 1x na teden.)
– Učinkovito iskanje izgovora (Ob vseh obveznostih nimam časa za tri ure bazena na teden.)
– Prenehanje izvajanja ideje
– Negativno samoprepričevanje in iskanje alibija za omilitev slabe vesti (Saj sem tako ali tako slaba plavalka.)
– Neuspeh in propadla zaobljuba
– Razvijanje navade neuresničevanja osebnih ciljev in zaobljub!

Mislim, da se lahko vsi najdemo v zgornjem povzetku sosledja postopanja pri naših osebnih zaobljubah. To je tisto, kar me moti in me je vedno motilo pri novoletnih zaobljubah. Neuspeh. Dejansko ne pomnim do sedaj, da bi kdorkoli od tistih, ki jih osebno poznam ali sem jih poznal, kadarkoli do konca izpolnil svojo novoletno zaobljubo. Niti enega se ne spomnim. Enega!

Odstotek izpolnjenih novoletnih zaobljub je izjemno majhen. Malo je posameznikov, ki se zavežejo ali zaobljubijo sami sebi in zaobljubo dejansko tudi uresničijo.

In ker imamo ljudje sicer odličen mehanizem delovanja, ki mu pravimo navade, je sklepanje zaobljub, ki propadajo ena za drugo, nevarno početje. Namreč neuresničevanje zaobljub je ravno tako navada. Vendar bi težko rekli, da je to koristna navada, kajne?

Neuspeh sam po sebi je vedno dobrodošel, saj vzpodbuja k bolečini, razočaranju in samorefleksiji. Vse to pa vzpodbuja motivacijo za iskanje novih rešitev. Vendar neuspeh je koristen le takrat, če nisi osel! Saj veš, “le osel gre dvakrat na led.” Smo potem vsi osli? Tu se raje ustavim in pustim, da si odgovori vsak sam.

Že stare modrosti nas učijo, da ponavljanje istih in podobnih napak ni ravno zdravo početje.

Zaobljubimo se. Nekaj pomembnega, saj nam bi uspeh pomenil ogromen korak k boljšemu življenju. Ne uspe nam. Do tu je še vse dobro in nič hudega. Vendar je zdaj čas, da smo previdni. Ne pustimo si, da se nam enako stori še enkrat! Najsi bo to ista zaobljuba ali katerakoli druga.

Če smo bili neuspešni, potem je bil izziv verjetno pretežak za nas. Disciplina, da bi se držali začrtanega, enostavno ni zdržala. Utež je bila pretežka. Naslednji korak je torej na dlani in povsem jasen. Za naslednjo rundo potrebujemo lažjo utež. Lažji izziv.

Ne pozabimo, zaobljubo smo sklenili, da naredimo korak naprej. Če si pridelamo navado izreka zaobljube in se tega potem vedno znova in znova ne držimo, ne samo da smo ostali na mestu, vendar smo naredili korak NAZAJ. Pridelali smo si navado, ki nam nič ne koristi in nas potiska v ravno v nasprotno smer, kamor smo sprva načrtovali.

Primer

Za plastično obrazložitev vzemimo spet zgoraj omenjeni primer. V novem letu želim osebnostno napredovati tako, da sem vsaj trikrat na teden po 1 uro v bazenu. Po dveh ali treh tednih me ‘povozi čas’ in kmalu hodim le še enkrat na teden. V poldrugem mesecu opustim celotno misijo in si očistim vest z izgovorom češ, saj tako ali tako nisem dober plavalec.

Ni mi uspelo, vendar želja po bolj telesno aktivnem življenju je še vedno tu. Dobro. Pa pristopimo drugače. 3 ure so bile enostavno preveč. Zmanjšajmo utež. Ker se za manj kot eno uro v bazenu že ne splača pakirati, voziti in sušiti lase, se raje odločim za načrt, ki je na prvi pogled PRELAHEK.

4-krat na teden se bom sprehodil za 10 minut. Nič manj in tudi nič več!Prvi teden se mi zdi smešno lahko. Drugi teden tudi. Tretji teden, ko se mi nakopiči nekaj več službenih obveznosti, že postane malce težje, a še vedno ni pretežko. Četrti teden me morda še vedno obremenjujejo neopravljene obveznosti, saj sem ugotovil, da se mi je dnevna rutina v bistvu zaradi teh 10 minut bistveno spremenila. Moral sem prestaviti malico, moral sem prekiniti delo, moral sem razložiti vsem sodelavcem o svojih osebnih spremembah, partnerka je opazila, da sem zadnji mesec zapravil malce preveč denarja za toplejše rokavice in primerno udobne čevlje.

Sprememba, naj si bo le 10 minutna, v utečenem urniku naredi celo zmedo. Prvi in drugi teden ni problema, ker je motivacija ob spremembi še vedno dovolj visoka, da ne čutimo pritiskov. Vendar začetna motivacija vedno pade. In tu pride v ospredje disciplina. Disciplina zahteva svoj vložek energije in če je izziv pretežak, je te energije hitro premalo.

Zaradi na prvi pogled prelahkega izziva si z motivacijo in stopnjo trenutne discipline uspel zdržati cel mesec. In kaj je tu najlepše? To, da če si bil 4 tedne vesten in se držal načrta, se ti je z malo discipline počasi in nezavedno že začela snovati navada dnevnih sprehodov.

Vzdržuj tak tempo še naprej in navada se ti bo zasidrala tako globoko, da bodo 10 minutni sprehodi za tvojo mero discipline že prelahka utež in boš lahko zbral motivacijo za naslednji korak naprej. Za dodatnih 10 minut.

In tako se počasi in postopno prilagajaš na nov stil življenja, ki si si ga tako želel. Tukaj je v igri ogromno dejavnikov, ki jih sproti zavedno in nezavedno prilagajaš za ta svoj novi stil življenja. Nakup oblačil, spreminjanje urnika v službi, spreminjanje organizacije doma, prilagajanje ostalih na tvoje spremembe, itd.

Nazaj k novoletnim zaobljubam

Upam, da sem podal dovolj plastičen primer, kako malenkosti s časom izjemno vplivajo na naše obnašanje. Zaobljube same po sebi so močan pripomoček s katerim se lahko hitro pomaknemo korak nazaj ali korak naprej.

In ravno novoletne zaobljube so tiste najbolj kritične. Vsako leto si ljudje nasujejo spisek zaobljub, ko morda ne premorejo discipline le za eno na tem istem spisku. Ali pa si naložijo tisto eno kolosalno (npr. prenehal bom kaditi). In tako vsako leto prenehaš s kajenjem. Za tri dni. Vse kar si storil je to, da si vsako leto tri dni v totalnem stresu in da si iz leta v leto zmanjšuješ možnosti, da boš kadarkoli prenehal s kajenjem, saj si privzgajaš navado prelamljanja lastnih zaobljub.

Če si si za novo leto zadal spisek zaobljub pač poskusi in se potrudi po najboljših močeh. Če ti uspe, potem super! Če ne, predlagam naslednje.

Po januarju pride še 11 mesecev. Vsak mesec si zaobljubi eno zaobljubo, ki se je nameravaš držati za vedno, ne le za en mesec. Ta zaobljuba naj bo MAJHNA in (PRE)LAHKA! Ne pozabi, čez en mesec bo že druga in boš moral vzdrževati tisto z minulega meseca in vzpostavljati eno novo. Zato naj bodo zaobljube res lahke, vendar naj bodo natančno začrtane in se jih na vse ali nič držite in oklepajte.

Primer lahke zaobljube v sosledju že omenjenih korakov:

– Nezadovoljstvo (Premalo kvalitetni odnosi z ljudmi v splošnem.)
– Želja po zadovoljstvu (Kvalitetnejši odnosi z ljudmi v splošnem.)
– Ideja o rešitvi nezadovoljstva – zaobljuba (Vsak dan se zahvališ nekomu za kakršenkoli vzrok. Če ni posebne priložnosti, se lahko prijatelju zahvališ za njegovo podporo skozi minula leta.)
– Izvajanje ideje (Vsak dan izrečeš zahvalo vsaj eni osebi. Če se tik pred spanjem slučajno spomniš, da si pozabil, vsaj nekomu napiši sms.)
– Vzdrževanje discipline (Četudi se ti kdaj zdi nerodno, se striktno drži načrta.)
– Učinkovito iskanje izgovora (PREPOVEDANO)
– Prenehanje izvajanja ideje (PREPOVEDANO)
– Negativno samoprepričevanje in iskanje alibija za omilitev slabe vesti (PREPOVEDANO)
– Neuspeh in propadla zaobljuba (PREPOVEDANO)
– Razvijanje navade uresničevanja osebnih ciljev in zaobljub 🙂

Iz meseca v mesec. Lepo počasi in z užitkom. Verjemi, ob uresničevanju in doseganju še tako smešno lahkih zaobljub in ciljev, se boš počutil odlično. In to počutje ti bo dajalo vedno znova in znova nove motivacije za nove in postopoma težje in težje cilje.

Po dveh, treh letih uspešnega in progresivnega uresničevanja zaobljub, bo morda samodisciplina že tako močna, da si boš ob praznovanju novega leta zastavil tisto pravo novoletno zaobljubo. In jo tudi dosegel.