Objavljeno: , Kategorija: Poškodbe, Tek

Ostra bolečina v abdominalnem predelu med vadbo – BODEC

Piše: Uroš Kožar

Bolečina v abdominalnem (trebušnem) predelu, tekačem znana tudi pod imenom BODEC, je pogosta težava pri številnih športnih aktivnostih. Še posebej pogosto predstavlja težavo pri aktivnostih, ki povzročajo ponavljajoče se gibanje trupa, ko je ta v položaju ekstenzije. Znanost je v zgodovini zapostavljala to težavo in šele v zadnjih 15 letih se je zvrstila serija publikacij, ki so proučevale vzroke in mehanizme za nastanek ter strategije za odpravljanje bodca.

Pogostost

Športi in telesne aktivnosti, ki so v največji meri podvržene nastanku bodca so: plavanje, tek, jezdenje in skupinske fitnes vadbe. O največ težavah  poročajo ravno tekači. Na enem samem tekaškem dogodku lahko pričakujemo, da bo bodec prizadel kar vsakega petega tekača, vsaj enkrat v enem letu pa to izkušnjo doživi do 70% tekačev.

Lokacija bolečine

Večina študij opisuje, da se bolečina med posamezniki manifestira zelo podobno, zato upravičeno sklepamo, da je bodec posledica enega vzroka in ne serije različnih stanj.  Bolečina je lahko ostra in točkovna, ko je stanje hudo ali v obliki krčev, ko je stanje lažje.

V 80% primerov je bolečina opisana kot specifična in lokalizirana ter ne kot nejasna in razpršena. Bolečina, ki je posledica bodca, je največkrat locirana na lateralnih področjih osrednje abdominalne regije, še posebno vzdolž spodnjega dela rebrnega loka, lahko pa bolečina izžareva tudi drugje – kjerkoli v abdominalni regiji. Bolečina na levi strani je dvakrat manj pogosta kot na desni. Pojavi se lahko tudi v kombinaciji z nespecifično bolečino v ramenih. Vzročno-posledična povezava še ni čisto natančno razložena.

Lokacija bolečine v abdominalnem predelu

Lokacija-bolečine-v-abdominalnem-predelu

Kdo je najbolj ogrožen?

Številne študije so dokazale, da je bodec pogostejši pri mlajših osebah do 20 let ter neodvisen od spola in somatotipa (konstitucije telesa). Tudi bolj izkušeni športniki niso imuni na to stanje, čeprav bodec doživljajo redkeje kot manj trenirana populacija. Nekaj študij je pokazalo, da so lahko posamezniki s slabo telesno držo bolj dovzetni za pojav nespecifične bolečine v trebušnem predelu – bodca. Še posebej problematična je povečana prsna krivina – kifoza. Kot smo že omenili, je bodec prisoten pri različnih oblikah telesne aktivnosti, najpogostejši pa je pri tistih, ki vsebujejo vertikalne translacije in longitudinalne rotacije trupa. Prav tako je bila dolgo časa živa domneva, da je večja intenzivnost obremenitve povezana z večjo stopnjo pojavnosti bodca. Izkazalo se je, da je bodec neodvisen od intenzivnosti in lahko nastane tako pri teku kot tudi pri hoji na primer.

Etiologija

Številne teorije so se razvile, ki bi lahko najbolje opisale mehanizem nastanka bolečine, vendar do danes nobena ni 100% dokazana!

Ishemija
Draženje podpornega vezivnega tkiva, ki povezujejo trebušne organe in diafragmo
Ishemija ali napihnjenost prebavil
Krči v predelu trebušne muskulature
Draženje perietalnega peritoneja (membrana, ki pokriva notranje organe)

Med vsemi teorijami, zadnja najbolje pojasni vzroke za nastanek bodca. Perietalni peritonej je zunanji sloj peritoneja, ki obdaja trebušno steno in se na spodnji strani drži diafragme.

Kako uravnavamo bolečino?

Večina metod za zmanjšanje bolečine je na podlagi anekdot in pričevanj posameznikov. Najpogosteje priporočen način, da do bodca sploh ne pride je, da se izogibamo večjih količin hrane in pijače vsaj 2 uri pred aktivnostjo. Še posebej kritični so hipertonični napitki (napitki z veliko količino OH). Ena izmed bolj učinkovitih metod je korekcija slabe telesne drže, še posebej v prsnem predelu in hkrati skrb za izboljšanje moči mišic stabilizatorjev trupa.

Ko je bolečina prisotna, v akutni fazi, so se najbolje izkazale naslednje metode: globoko dihanje; zunanji pritisk na boleče mesto in raztezanje prizadete stani.

Povzeto po:

Morton, D. in Callister, R. (2015). Exercise-related Transient Abdominal Pain (ETAP). Sports Medicine, 45(1), 23-35.