Objavljeno: , Kategorija: Poškodbe

Kako odpraviti vzroke bolečin v hrbtenici? Postanite sami svoj mehanik hrbta

Piše: Jure Gubanc

Bolečine hrbta in hrbtenice dandanes predstavljajo eno najpogostejših težav, s katero se soočajo ljudje. V vadbenem centru KinVital največ časa namenimo prav iskanju vzrokov za takšne težave in odpravo le-teh. Ker težave v hrbtenici mučijo toliko ljudi in ker okoli njih kroži nešteto napačnih prepričanj, sem se odločil, da o tem napišem par besed ter predstavim naš pristop dela in obravnave.

IMATE NESPECIFIČNE BOLEČINE V HRBTENICI? NE!

Najprej je potrebno vedeti, da najpogostejša diagnoza nespecifičnih bolečin v hrbtu in hrbtenici ne pove ničesar. Vzrok za vaše bolečine vedno obstaja in mogoče ga je odkriti.

Za pojav bolečin so v redkih primerih sicer lahko krivi tudi nemehanski vzroki in bolezni (tumor …), vendar v veliki večini primerov je potrebno vzroke iskati v mehaniki gibanja, telesne drže, sposobnosti manipuliranja z bremeni itd.

Še posebej bodite pozorni na dolžino in čas pojava močnejših bolečin. V kolikor vaša bolečina ni konstantna in opazite, da jo določeni položaji vsaj malo omilijo, se odgovor verjetno skriva v mehaniki vašega gibanja. Tako lahko s pomočjo temeljito opravljenih testiranj vaših osnovnih gibalnih vzorcev že lažje razmišljamo in sklepamo o morebitnih vzrokih, ki povzročajo bolečino.

ALI JE VSE V VAŠI GLAVI? NE!

Prav tako ne nasedajte ljudem, ki vas bodo ”mirili” z govorjenjem, da so vaše bolečine zgolj posledica stresa, depresije, ali še slabše ”stisnite zobe in trenirajte preko bolečine”. Vpliv psihološkega stanja na vašo bolečino je sicer bil dokazan, vendar nikakor ne kot edini vzrok za težave. So srečni ljudje s hudimi bolečinami v hrbtenici in nesrečni ljudje brez bolečin v hrbtenici. Govoriti si, da je res čisto vse v glavi, vas bo odmikalo od iskanja preostalih vzrokov in temeljitega pregleda ter razmisleka o svojih gibalnih vzorcih, ki vam neposredno lahko povzročajo bolečine.

SE S KLADIVOM TOLČETE PO PRSTIH IN ČUDITE BOLEČINI?

Da boste bolje razumeli pomen iskanja vzrokov bolečin, si predstavljajte vsem dobro poznano bolečino v prstu pri udarcu s kladivom. Bolečina ne bo prenehala skozi čas, če ne boste odpravili vzroka za bolečino, torej mahanja po vašem prstu. Še več, bolečina bo čez čas narasla do te mere, da bo vaš prst občutljiv na bolečino ob vsakem nežnem dotiku.

Tako razbolena in občutljiva je lahko tudi hrbtenica ali sosednje mišične skupine hrbta, če ne uspete identificirati in odpraviti svojih vzrokov bolečin. In bolečine se lahko zgolj stopnjujejo, poleg padca praga bolečine pa doživljate še padec psihološke odpornosti, medtem ko vedno bolj tavate v temi pri (ne)razumevanju bolečine.

KAKO IZGLEDA ISKANJE VZROKOV BOLEČIN? INDIVIDUALEN PRISTOP ZA INDIVIDUALNE TEŽAVE

Iskanje vzrokov nikakor ni 5 minutni posvet v ambulanti in takojšnja napotnica na operativni poseg. Najprej je potrebno preveriti vse razpone neomejenega gibanja vaše hrbtenice, odziv v teh položajih pod bremeni, izzvati samo bolečino in jo natančno beležiti glede na aktivnost in bremena. Seveda je smiselno preveriti in identificirati tudi položaje, ki v vašem specifičnem primeru predstavljajo razbremenitev in sprostitev ter ugotoviti čas trajanja njihovega učinka.

POGOVOR

Najprej se pogovorimo. Razumevanje življenjskega sloga in vsakodnevnih gibalnih značilnosti posameznika je namreč izjemno dobrodošel pogoj za lažje razumevanje težav. Seznanitev z vašimi službenimi in rekreativnimi napori lahko prepoznavanje vzorcev, ki peljejo v težave, le olajšajo.

Tako nam je hitro lahko na primer jasno, da je pojavnost bolečin zjutraj pogosto povezana z ležiščem ali vašim položajem spanja, medtem ko je pojavljanje bolečin proti koncu dneva lahko povezano s preveliko količino fizičnih aktivnosti ali pretirano statičnih položajev čez dan.

Pregled s pogovorom vedno začnemo tako, da skupaj opravimo refleksijo celotnega tipičnega dneva posameznika in predebatiramo posameznikove gibalne navade in morebitne specifične gibalne vzorce pri vsakodnevnih opravilih.

Kako vstajate s postelje? Kako si umivate zobe in obuvate čevlje? To počnete na ‘higieničen’ način za vašo hrbtenico ali že več 10 let ponavljate enako škodljive gibalne vzorce?

S preizkušanjem prilagoditev tekom dneva, kot je na primer način obuvanja in zavezovanja čevljev, lahko že na enostaven način morebiti zmanjšate bolečine.

PREGLED

Nato s pregledom različnih položajev preverimo, pod kakšnimi pogoji se bolečina pojavlja najpogosteje. Preveriti je potrebno vse gibalne smeri vaše hrbtenice in občutke pod bremeni.

Morda lahko bolečino izzovete že s preizkusom najenostavnejših gibov trupa, kot so izteg trupa nazajstranski upogibfleksija trupa oziroma upogib trupa naprej.

Nujen pogoj za dolgoročno odpravo bolečin je, da sami začnete razumevati svojo bolečino in njen izvor. Bolečino morate obrniti sebi v prid. Pri spoznavanju svoje bolečine vas mi sicer vodimo, vendar je pri bolečinah v hrbtenici najpomembnejše tisto, kar počnete doma, stran od oči kineziologa. Z ozirom na vašo samostojnost zato naša naloga ni le aktivno vodenje, kateremu nekajkrat tedensko slepo sledite, temveč je posredovanje znanja za vašo dolgoročno samostojnost glavna prioriteta našega skupnega sodelovanja.

Pogosto se težave in bolečine v hrbtu in hrbtenici skrivajo na več ravneh telesa, ne zgolj v hrbtenici. Vam težave v hrbtu povzroča slaba gibljivost ramenskega obroča? Morda nesposobnost kontrole rotiranja medenice in omejena gibljivost v kolčnem sklepu? Pregled, katerega namen je iskati vzroke težav, ne more trajati 5 minut. Gre za vsaj 60 minutno druženje, ki lažje pripelje do sklepanj in celo odgovorov, na podlagi katerih lahko oblikujemo primeren vadbeni program.

INDIVIDUALEN PROGRAM ZA INDIVIDUALEN USPEH

Po uspešno zaključenem pregledu in prvih korakih na poti vašega razumevanja bolečine, lahko sestavimo vadbeni program z optimalno odmerjeno količino in primerno izbrano intenzivnostjo, da izzovemo pozitiven napredek.

Prvi korak po identifikaciji vzrokov bolečin je odprava bolečin. Spomnimo se primera s kladivom. Dnevne aktivnosti je potrebno prilagoditi tako, da ne ponavljamo gibalnih vzorcev, ki vedno znova izzovejo bolečino. Ni zgolj krepitev tisti ključ do uspeha, predvsem gre za izogibanje bolečinam. Uspešnost pri tem dosežete lahko vi sami s pomočjo kineziologa. Kineziolog je tu tisti, ki pomaga opredeliti vam specifične gibalne vzorce in vsakodnevne navade ter vam tako omogočiti karseda samostojno doseganje uspeha pri odpravljanju bolečin.

Opredelitev in identifikacija vzrokov neprijetnosti in bolečin je že pomemben korak k okrevanju, tekom katerega lahko s primerno izbranimi vajami ustvarjamo kontrolo lastnega telesa in čvrstosti, ki vam sčasoma omogoča spretnejše izogibanje bolečinam oziroma navadam ter vzorcem, ki prispevajo k bolečinam.

Ob izvajanju vaj in treningu pod našim vodstvom vedno svetujemo in vzpodbujamo izvajanje nekaterih vaj tudi samostojno doma, saj je pogostost izvajanja vaj in gibanja nasploh velikokrat pomembnejši dejavnik kot sama intenzivnost ob nekaj izbranih terminih tedensko.

Tu je nabor vaj širok, a vedno upoštevamo ‘logistiko’ izvajanja vaj doma, zato za marsikatero vajo ni potrebna uporaba dodatnih pripomočkov. Velikokrat je doma dovolj le pomoč tal, stene in stola.

AKTIVEN PRISTOP K REHABILITACIJI JE EDINA DOLGOROČNA REŠITEV.

Aktivna oblika rehabilitacije pomeni, da je posameznik aktivno soudeležen pri doseganju zastavljenih ciljev in pri razumevanju metod doseganja ciljev rehabilitacije. V nasprotju s pasivnimi ukrepi (zdravila, operacije, manualne terapije) pravilno izbrana aktivna terapija omogoča spremembo gibalnih navad in vzorcev gibanja vsakdanjika posameznika, ki lahko odpravlja nekatere vzroke bolečin na dolgi rok.

Edino aktiven pristop k rehabilitaciji, ki ga izvajamo v programih KinVital, vam ne omogoča le odprave bolečin, pač pa spremljanje, posredovanje znanja in pomoč pri samozavedanju lastnih vsakodnevnih vzorcev. Samozavedanje in samorefleksija pa je tista, ki ima močan potencial izboljšanja kakovosti življenja na dolgi rok, saj vemo, da omejujoče bolečine vplivajo praktično na vse ostale aspekte vsakdanjika.

Aktivna oblika rehabilitacije v kombinaciji s pasivnimi oblikami terapij je torej priporočljiv ukrep za vsakogar, ki je imel ali ima težave povezane z bolečino. Pasivne oblike terapij lahko namreč učinkovito odpravljajo simptome in lajšajo bolečine, vzrokov bolečin pa se lahko lotimo le z aktivnim pristopom.

Če vam bolečina ali poškodba onemogoča prosto gibanje ali pa ste ravno v obdobju po končani fizioterapevtski obravnavi akutne ali kronične poškodbe in vas zanima sodelovanje z nami, nas lahko kontaktirate na info@kinvital.si in se dogovorimo za brezplačni posvet.

Za posameznike s podobnimi težavami opisanimi v tem zapisu, je v okviru naših programov najprimernejša terapevtska vadba ali osebno trenerstvo. Oboje izvajamo v Ljubljani in Domžalah.

Če iščete pomoč ali nasvet zaradi morebitnih bolečin, se lahko pri nas naročite na brezplačni posvet. Odpravljanje težav pa je mogoče tudi v naših programih terapevtske vadbe.

Izkoristite brezplačni posvet